zaterdag 29 oktober 2011

Ria's merklap

door Marike Verheul

Dat we niet precies weten wat er wordt afgebeeld, is eigenlijk wel zo leuk.
Het is een merklap met bovenaan de initialen MV, Maria Verheul. Dat zijn ook mijn initialen, vandaar dat ik dit bijzondere stukje textiel kreeg van Marjolein (Ria's nicht) die het al die tijd zorgvuldig had bewaard.
Een mooie bijkomstigheid is dat ik de grote naaidoos van mijn tante Ria (Maria Verheul 1927-1997), de enige zus van mijn vader, en dochter van Arie van Indië, in huis heb. Het bevat antiek naaigerei van wel drie generaties, zoals een versleten zilveren vingerhoedje, een krakkemikkig raderwieltje en allerlei antieke knoopjes en klosjes en bandjes. Een museumpje op zichzelf.
Kees vertelde dat zijn zus Ria wel eens boekomslagen had gemaakt, en dat deze merklap waarschijnlijk in het verlengde ligt daarvan. Verder was het namelijk eigenlijk niets voor haar, dat geborduur.


(klik op de scan voor een vergroting)


Overigens, iets heel anders, heeft Ria tussen 1979 en1985 ontzettend veel werk gemaakt van het samenstellen en opschrijven van de familie-stambomen van twee kanten: Verheul en Hebly. Het zijn twee goed en leuk geschreven boekwerken geworden met gegevens die wel teruggaan tot de 14e eeuw!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten